Sidor

onsdag 16 oktober 2013

LMS is dead, long live the DLE?

Sitter på ett webinar om LMS och framtiden. Om någon sådan finns i detta fall. Är själv tveksam. Webinaret är litet laggigt och opersonligt, men förekomst och användning av polls och chatt höjer värdet och upplevelsen av närvaro. Liksom att kunna delta i gympabyxor och "fulfrilla" - as in "jag arbetar hemmavid".

Maart Laanpere slår ett slag för Dippler som väg till framtidens digitala ekosystem för lärande. Synkroniserad med Wordpress (as for now). Laanpere väljer att se Digital Learning Ecosystem som en syntes av nu förhärskande men bedagade Lärplattformslösningar och kaotiska sociala medier-PLE:s, vilka då får sägas utgöra anti-teserna.

Föredrar själv de mer öppna resurserna som molntjänster och sociala medier erbjuder pedagogiken och lärandet, framför de de, i mitt tycke, ofta klaustrofobiska, Teacher/Admin-centered och behavioristiskt präglade LMS:en. Men är likafullt benägen att hålla med. Personal Learning Environments i form av sociala medier och molntjänster gör livet rörigt för både lärare och lärande.

En syntes vore välkommen, således. Däremot är jag tveksam till ekosystem- och organismkonnotationerna, som leder tankarna till såväl determinism och idéer om att teknikanvändning faller på plats naturligt, så där av sig självt. Men det är förstås nödvändigt med andra/nya begrepp för att slå igenom och skapa litet drag runt forskningsinriktningen.

Det står litet att läsa om Dippler på http://wordpress.org/plugins/dippler/.

Dessutom finns en länk till inspelningen av webinaret på https://connect.sunet.se/p2baukii2j4