Sidor

fredag 25 februari 2011

Outlook-paketet i telefonen

Puh. Det var en svettig session!
Vi har redan Outlookmejlen i telefonen, men inte kalender eller uppgifter. Och det vill vi ha. Därför...

Steg 1:

Skaffa Googlekonto (gärna vid datorn)
Sök efter "Touchdown" på Market i telefonen
Du hittar den i listan med namnet "Exchange for Android 2.x"
Installera
När den är klar (bock i överkant av skärm) så klickar du på öppna i Market (eller på den "blå" skärmen i telefonen)

Steg 2:
Välj Configure your account
User-ID: din sb-benämning (sb--siffra)
Domän: ntadb
Mejladress: @pitea.se (jobb)
Lösen: ditt "logga-in-på-datorn-och jobbmejlen"-lösen
Server: webacc.pitea.se
SSL: Yes
Protokoll : ActiveSync (bara)

Detta är en Trial-version som jag tänker att projektet ska lösa licensnycklar för. Återkommer i ärendet.

torsdag 24 februari 2011

Träff 3: Skapa och hantera blogg

Tänker att vi ska börja med att skaffa oss en blogg. Det finns många bloggar och bloggleverantörer att välja bland, som till exempel http://posterous.com/, http://www.bloggplatsen.se/, http://pedagogbloggar.se/, http://skolbloggen.se/ (SLI), http://bloggspace.se/ och videobloggen Vimeo, på http://vimeo.com/. Frågan är om inte Wordpress är den mest utvecklings- och användbara? Se exempelvis min testblogg på http://dresslessness.wordpress.com/, som skapades på http://wordpress.com/. Den är litet oöverblickbar, dock.

Vi väljer därför att utgå från Blogger i fortbildningen.

Starta en egen blogg på Blogger!
Några hållpunkter:
A. Skaffa dig ett Googlekonto på http://www.google.com/ (Check!?)
B. Skapa en egen blogg, genom att gå in på http://www.blogger.com/
- Välj "Skapa en blogg"
- Sedan ställs du inför uppgiften att "Namnge din blogg" och ge den en unik webbadress (det behöver inte vara samma namn, men webbadressen är den synligaste och viktigaste. Kom ihåg att å,ä och ö inte kan användas - och att du lär få välja om namnet några gånger... Du kommer också att få tolka ett grafiskt ord, som används för att Google ska veta att det är en människa som skapar bloggen och inte ett illvilligt datorprogram.
-Därefter kommer du till sidan för "Välj en startmall". Keep it simple - och välj därför "enkel". Du kan design:a om din blogg sedan. Hur ofta - och hur många timmar - du vill. Tryck därför "Fortsätt" och "Börja blogga!"

Grundläggande blogginställningar
C. Du ramlar direkt in i ett pågående inlägg: Testa att skriva något, vad som helst (nästan). Innan du skickar bör du slänga ett öga på rutan "Etiketter" längst ned till höger. Nyckeln till ordning och reda på sin blogg är att "tagga" - eller ge sina inlägg etiketter. Skriv ett par, tre beskrivande ord i rutan, separerade med ett kommatecken. Nu trycker du på "Publicera inlägg". Du kan se inlägget via knappen "Visa inlägg"

D. Vi kastar oss raskt in inställningarna för bloggen: Du har förmodligen bloggen öppen, visande ditt enda inlägg. Klicka på länken "Inlägg", högst uppe i sidans ram på höger sida. Vi väljer nu att gå vidare till fliken "Inställningar", ovanför skrivytan. Här vecklar ett antal underflikar upp sig.
- På underfliken Grundläggande kan du med fördel välja att göra en liten beskrivning av vad bloggen handlar om och dess syfte. Glöm inte att trycka "Spara inställningar", nederst. Det gäller alla ändringar, som du kommer att göra.
- Formatering är bra att besöka för att, om inte annat, ändra tidsangivelserna till svensk tid. Allt annat är smak och tycke.
- Kommentarer: Beror litet på bloggsyfte och målgrupp. Här brukar välja "Visa" kommentarer och att "Samtliga" kan kommentera. Längst ned fyller jag i min e-postadress, så att jag får besked när någon kommenterar. Tycker inte att någon granskning är behövlig. Nej, alltså.
E-post och mobil: Nu börjar det bli intressant. Skriv in en hemlig del - ett ord - som ger dig en e-postadress, som du kan använda för att mejla inlägg till bloggen. Skriv av denna Blogfger-mejl och skapa direkt en kontakt i din Outlook, så att den är redo att användas.
- Tillstånd. Beroende på syfte så är denna flik viktig. Jag förordar att "Alla" får vara läsare, men är det en sluten process- och reflektionsblogg så kanske bara eleven/läraren ska vara inbjuden. Den som bjuder in bör först be den inbjudne att skaffa en Googleanvändare (Gmail), som man sedan lägger till i rutan som kommer fram efter en tryckning på "Endast personer som jag väljer". Skicka iväg inbjudan. Och spara, förstås.
Om idén är samarbete och samproduktion så kan man lägga till medskribenter, både som vanliga skribenter men också som medadministratörer. Proceduren är den samma som när du bjuider in vissa till läsning.

Design
E. OK. Det kan finnas skäl att bearbeta utformningen av bloggen.
- Tryck på länken "Design", överst i högra hörnet eller via toppflikarna.
- Du är inne på "Sidelement" - och där finns en del man kan göra, till exempel:
- Kolla på bloggytans högra spalt/kolumn. Välj "Lägg till gadget". Bland gadgetar som jag tycker kan vara bra att lägga till finns
Bloggens statistik (grundläggande)
Text (grundläggande) Så att du kan skriva introduktioner och ge information i sidkanten.
Etiketter (grundläggande) För att lättare finna inlägg som svarar mot det man söker
Undersökning (grundläggande) För att göra enkla enkäter bland besökarna
... Tryck "Spara"

F. Välj länken "Malldesigner" i listen under toppflikarna för att
- ändra bredd på högerkolumnen
- välja bakgrund
- ändra bakgrunds-, rubrik-, länk- och textfärg
- osv
Kom ihåg att bekräfta med att trycka "Använd i blogg"

G. Fortfarande inte riktigt nöjd?
- Välj "Tillbaka till Blogger" och toppfliken "Design"
- Vill du så kan du "Redigera" din rubrikhållare, genom att ge den en bild och en bra bloggbeskrivning

H. Mer än klar! Nu kan du mejla ut din blogglänk och be dina lärare/elever att "Följa" bloggen (se bloggen, nere till höger)



Men kan man, som undervisande lärare, på ett smidigt sätt samla inlägg från alla bloggande elever på en enda sida? Jo, med GoogleReader. Det kan vi också titta på.

mLearningträff 3: Applikationer

Imorgon fredag så träffas vi i datasal M8.3, för några övningar. Du har väl skaffat dig ett Googlekonto? Om inte, gör det via denna länk! På agendan finns använda kamera och dela foto/video, hantera bloggar samt bekanta sig med RSS-läsare. Därtill hinner vi förhoppningsvis börja titta på några olika applikationer, som kan vara intressanta för oss. Tänker lyfta frågan om lämpliga lösningar och applikationer för jobbkalendern (Exchange) och hinner jag så ska jag höra mig för så att jag får svar på frågorna kring vidarebefordrade samtal.
Om du har frågor så får du gärna flagga för dem i kommentarsfältet nedan. Ses imorgon kl. 13!

fredag 18 februari 2011

Om träffen, torsdag 2011-02-17

Igår startade mLearningprojektet på allvar med telefonutdelning. Ett smärre uppstartskaos kan man kanske konstatera, så här i efterhand, men det gick ändå rätt bra. Alla:
- fick sina SIM-kort på plats (behåll "ytterramen" runt det lilla chip:et)
- utom en fick tillgång till skolmejlen på Exchangeservern (Inställningar - Konton och synkning - Lägg till konto - Företag... Väl där så bör man känna sin sin e-postadress och vanliga lösenord, att domänen heter ntadb (ska stå ditt domän\användarnamn i rutan, ex.vis ntadb\buba5, att Exchange-serveradressen ligger på webacc.pitea.se samt att båda rutorna med fråggor om SSL kan bockas i. Tryck nästa så ska din mejl börja hämtas.
- irriterade sig över att skärmen släckte ned på 3/10-sekund. (Gå in på Inställningar - Ljud och visning, och välj "Skärmtimeout", längst ned i listan. Ställ på, föreslagsvis 1 minut.
- störde sig över PIN-kodsdrillen. (Gå till Inställningar - Plats och säkerhet, välj "Ställ in SIM-kortslås".)

Ja, vi börjar där. Hör av mig senare.Använd gärna kommentarerna till frågor så skapar vi en liten kunskapsbank!

mLearningprojekt på Strömbacka - en introduktion

Kan mobil teknik i skola och undervisning användas för att stimulera reflektion, kommunikation och samarbete? Ja, det är några av frågorna som vi med erfarenheterna av mLearningprojektet ska försöka ge några svar på. I grund och botten vilar projektet på den stora frågan: Vad har mobil teknik att erbjuda våra elevers lärande? Den frågan anknyter till begreppet mobilt lärande, som ibland brukar förklaras handla om varje form av lärande som sker utan rumsliga begränsningar.
Under vårterminen 2011 och fram till och med vårterminen 2012 driver vi detta "Mobile learning"-projekt. I fas 1, dvs. under våren 2011, så startar vi upp och förbereder projektet bland så gott som all personal som har koppling till nästa läsårs Transportklass (åk 2) på Fordonsprogrammets samt Bild- och formklass (åk 1) på Estetprogrammet. Personalen går under våren en liten fortbildning som är tänkt att ge stöd i användning i telefonens alla funktioner, men också hur telefonen kan kopplas till såväl administrativa som pedagogiska tjänster. Mycket lär kretsa kring frågor som rör mobilanvändning av foto, video, kalenderbokningar, grupp-SMS, bloggar, enkäter och olika applikationer som kan användas i undervisningens och pedagogikens tjänst.
Till hösten, 2011, kliver eleverna in i projektet och de kommer de - liksom personalen - att erbjudas att under projekttiden få nyttja en smartphone, som Samsung ställer upp och lånar ut. Modellen är idag inte vald, men lärarna använder sedan i torsdags (17/2) modellen som går under benämningn Galaxy 5. Närmare besked kommer i augusti. Därtill ställer Barn- och utbildningsförvaltningen upp med telefonabonnemang för samtliga deltagare, i form av refillkort, som får nyttjas av deltagarna när de så önskar (och det passar) - hemma, i skolan, på väg till och från skolan, på praktikplatsen, etc - under hela projekttiden. Skolorganisationen bidrar till projektet genom engagemang, tid (som också renderar i vikariekostnader) och, framförallt, idéer och erfarenheter när det gäller teknikanvändning och undervisningens utveckling.
Svårt med definitionen av mLearning. Blir lärandet mobilt när jag med mobiltelefonen
fotograferar en analog skoluppgift? Eller kanske när jag publicerar det analoga
"urverket" på en digital yta, en blogg, som andra kan se?
Syftet med telefonanvändningen är att hitta sätt att utveckla och berika undervisning och lärande. Alla som samtycker till ett deltagande förbinder sig därför också att ställa upp på den uppföljning - både kontinuerlig och efterföljande - som Barn och utbildningsförvaltningens Utvecklingsenhet kommer att göra.
Vart vi landar och om användningen av mobiltelefoner i skolans verksamhet kan utveckla densamma, återstår att se. Användningen kommer säkert att se väldig olika ut mellan både program, ämnen, yrkeskategorier och individer - men det ser jag bara som positivt. "Mångperspektivism" och olika uppfattningar berikar på ett helt annat sätt än om deltagarna styrs in i en enda form för användning. Personalens resa, under våren, blir spännande att följa - och än mer spännande blir det när eleverna kliver in till hösten, med de erfarenheter och idéer de kommer att bära med sig för projektets utveckling.
Jag, i egenskap av projektledare kan dock inte låta bli att skissa på litet olika möjligheter som projektet har att erbjuda Strömbackaskolans verksamhet. För visst låter det litet roligt att kunna erbjuda elever och personal:
  • att ha kontoret/klassrummet/lärmiljön i sina egna händer? Oavsett var man är.
  • enskilda/gruppbaserade SMS för info/påminnelser
  • e-post (Exchange/annan webmail)
  • kalender/gemensamma bokningar
  • informationsåtkomst (Wikipedia, NE, Google etc)
  • översättningsverktyg (Google Translate etc)
  • smidig dokumentation i tal, text eller film
  • att dela & publicera (blogga via app/mail, Facebook, Twitter etc)
  • omedelbara möjligheter till efterföljande reflektion (dokumentera de egna processerna och aktiviteterna
  • möjligheten att ringa och samtala (jo, det lär tydligen också gå att göra)
  • och mycket annat... 
Själv baserar jag mitt engagemang, som utvecklingsledare på forvaltningen, på en vision om - eller en strävan mot en skola som - i ännu högre utsträckning tillåter den lärande, eleven, att använde verktygen aktivt och själv få bidra till den innehållsliga produktionen. Om lärande i mångt och mycket kan sägas handla om att ”kunna ge alltmer förfinade uttryck för sina ställningstaganden i världen” så bör vi kunna erbjuda våra elever fler uttrycksformer än, framför allt, den skrivna texten. Kanske kan mobiltelefonen, med sin multimediala kapacitet till att både dokumentera och dela till andra erbjuda skolan ett ytterligare steg i den riktningen?

Hälsningar
Niclas Ekberg
Utvecklingsledare/kommundoktorand (Pedagogik och IT/Media)
Barn och utbildning, Piteå kommun