Sidor

fredag 18 februari 2011

mLearningprojekt på Strömbacka - en introduktion

Kan mobil teknik i skola och undervisning användas för att stimulera reflektion, kommunikation och samarbete? Ja, det är några av frågorna som vi med erfarenheterna av mLearningprojektet ska försöka ge några svar på. I grund och botten vilar projektet på den stora frågan: Vad har mobil teknik att erbjuda våra elevers lärande? Den frågan anknyter till begreppet mobilt lärande, som ibland brukar förklaras handla om varje form av lärande som sker utan rumsliga begränsningar.
Under vårterminen 2011 och fram till och med vårterminen 2012 driver vi detta "Mobile learning"-projekt. I fas 1, dvs. under våren 2011, så startar vi upp och förbereder projektet bland så gott som all personal som har koppling till nästa läsårs Transportklass (åk 2) på Fordonsprogrammets samt Bild- och formklass (åk 1) på Estetprogrammet. Personalen går under våren en liten fortbildning som är tänkt att ge stöd i användning i telefonens alla funktioner, men också hur telefonen kan kopplas till såväl administrativa som pedagogiska tjänster. Mycket lär kretsa kring frågor som rör mobilanvändning av foto, video, kalenderbokningar, grupp-SMS, bloggar, enkäter och olika applikationer som kan användas i undervisningens och pedagogikens tjänst.
Till hösten, 2011, kliver eleverna in i projektet och de kommer de - liksom personalen - att erbjudas att under projekttiden få nyttja en smartphone, som Samsung ställer upp och lånar ut. Modellen är idag inte vald, men lärarna använder sedan i torsdags (17/2) modellen som går under benämningn Galaxy 5. Närmare besked kommer i augusti. Därtill ställer Barn- och utbildningsförvaltningen upp med telefonabonnemang för samtliga deltagare, i form av refillkort, som får nyttjas av deltagarna när de så önskar (och det passar) - hemma, i skolan, på väg till och från skolan, på praktikplatsen, etc - under hela projekttiden. Skolorganisationen bidrar till projektet genom engagemang, tid (som också renderar i vikariekostnader) och, framförallt, idéer och erfarenheter när det gäller teknikanvändning och undervisningens utveckling.
Svårt med definitionen av mLearning. Blir lärandet mobilt när jag med mobiltelefonen
fotograferar en analog skoluppgift? Eller kanske när jag publicerar det analoga
"urverket" på en digital yta, en blogg, som andra kan se?
Syftet med telefonanvändningen är att hitta sätt att utveckla och berika undervisning och lärande. Alla som samtycker till ett deltagande förbinder sig därför också att ställa upp på den uppföljning - både kontinuerlig och efterföljande - som Barn och utbildningsförvaltningens Utvecklingsenhet kommer att göra.
Vart vi landar och om användningen av mobiltelefoner i skolans verksamhet kan utveckla densamma, återstår att se. Användningen kommer säkert att se väldig olika ut mellan både program, ämnen, yrkeskategorier och individer - men det ser jag bara som positivt. "Mångperspektivism" och olika uppfattningar berikar på ett helt annat sätt än om deltagarna styrs in i en enda form för användning. Personalens resa, under våren, blir spännande att följa - och än mer spännande blir det när eleverna kliver in till hösten, med de erfarenheter och idéer de kommer att bära med sig för projektets utveckling.
Jag, i egenskap av projektledare kan dock inte låta bli att skissa på litet olika möjligheter som projektet har att erbjuda Strömbackaskolans verksamhet. För visst låter det litet roligt att kunna erbjuda elever och personal:
  • att ha kontoret/klassrummet/lärmiljön i sina egna händer? Oavsett var man är.
  • enskilda/gruppbaserade SMS för info/påminnelser
  • e-post (Exchange/annan webmail)
  • kalender/gemensamma bokningar
  • informationsåtkomst (Wikipedia, NE, Google etc)
  • översättningsverktyg (Google Translate etc)
  • smidig dokumentation i tal, text eller film
  • att dela & publicera (blogga via app/mail, Facebook, Twitter etc)
  • omedelbara möjligheter till efterföljande reflektion (dokumentera de egna processerna och aktiviteterna
  • möjligheten att ringa och samtala (jo, det lär tydligen också gå att göra)
  • och mycket annat... 
Själv baserar jag mitt engagemang, som utvecklingsledare på forvaltningen, på en vision om - eller en strävan mot en skola som - i ännu högre utsträckning tillåter den lärande, eleven, att använde verktygen aktivt och själv få bidra till den innehållsliga produktionen. Om lärande i mångt och mycket kan sägas handla om att ”kunna ge alltmer förfinade uttryck för sina ställningstaganden i världen” så bör vi kunna erbjuda våra elever fler uttrycksformer än, framför allt, den skrivna texten. Kanske kan mobiltelefonen, med sin multimediala kapacitet till att både dokumentera och dela till andra erbjuda skolan ett ytterligare steg i den riktningen?

Hälsningar
Niclas Ekberg
Utvecklingsledare/kommundoktorand (Pedagogik och IT/Media)
Barn och utbildning, Piteå kommun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar