Sidor

måndag 23 maj 2011

Träff 6: Innehåll

Dagens avslutande träff ägnar vi åt att samla ihop erfarenheter av vårens mobiltekniska eskapader och, ibland, hetsiga, rivstartsinsatser. Vi försöker utifrån både grupp och yrkeskategori blicka ut och tänka litet praktiskt och strategiskt inför fortsättningen med eleverna till hösten. Skulle önska att vi, innan vi skiljs åt, har satt en organisation för hösten och dragit upp riktlinjerna för en genomförandeplan.

Några frågor att diskutera:

  • Vad har jag (och vi) lärt mig (oss)?
  • Vad upplever jag att jag kan ta med mig av detta och använda i verksamheten (arbetet med eleverna)?
  • Finns det - utifrån det jag vill göra eller börja med - sådant som jag känner mig osäker på?
  • Vad känner jag att jag skulle vilja lära mig mer om - och hur skulle vi tillsammans kunna organisera det?
  • Hur bör vi konkret lägga upp hösten, med elevinträde? (Startdatum, upplägg, praktiska frågor?)
  • Vad i projektets målsättning känns nåbart - och vad upplevs mer fjärran (se utdrag nedan)?


Så här ser projektbeskrivningens målbild ut:
"Syfte

  • Erbjuda elever och skolpersonal bättre möjligheter till samplanering, kommunikation och informationsutbyte 
  • Undersöka om den mobila tekniken har förutsättningar att utveckla nya idéer, strategier och vägar för hur man kan lära sig., och hittills ouppnådda, sätt att lära sig – i skolan? 
  • Stimulera till och hjälpa sina elever att erövra och utöva digital kompetens och utveckla fler uttryckssätt (film, ljud, bild, etc)"


Denna målbild har jag också lyft fram till diskussion, nämligen det positiva i att kunna erbjuda elever (och personal):

-att ha kontoret/klassrummet/lärmiljön i sina egna händer? Oavsett var man är.
-enskilda/gruppbaserade SMS för info/påminnelser
-e-post (Exchange/annan webmail)
-kalender/gemensamma bokningar
-informationsåtkomst (Wikipedia, NE, Google etc)
-översättningsverktyg (Google Translate etc)
-smidig dokumentation i tal, text eller film
-att dela & publicera (blogga via app/mail, Facebook, Twitter etc)
-omedelbara möjligheter till efterföljande reflektion (dokumentera de egna processerna och aktiviteterna)
-Möjligheten att ringa och samtala

Några utgångspunkter. Vi ses i eftermiddag/Niclas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar