tisdag 31 maj 2011

Träff 6: Synpunkter

Förra veckans träff ägnades åt att i grupper reflektera över intryck och erfarenheter av fortbildningsinsatsen så här långt, fundera över vilka inslag (kunskap, färdigheter, funktioner) som saknas samt att börja blicka framåt mot en höst där eleverna gör sitt inträde.

Några deltagartankar och kommentarer
Vis sidan av projektets Samsung har jag
en iPhone som officiell arbetstelefon. Deras
"Market" heter "App Store". Titta på recension
 nr. 26 kring en navigeringsapp.  Det tror jag
är rätt typiskt för förhållningssättet bland
unga till det skrivna ordet på Internet.
Utmanande - och ibland rätt kul..?  
Bland sådant som framkom kan nämnas:

  • Mötet med ny teknik, dvs mobiltelefonen och dess applikationer, är inte helt självklart och friktionsfritt men det går framåt.
  • Stor spridning bland deltagarna varav somliga har kommit att bli avancerade användare, medan andra upplever sig få kämpa med grundfunktionerna. Detta märks även i skillnaderna i samtalskostnader och mängden nyttjade datasurfs-MB över 3G-nätet. Många upplever att mobilskärmen är i minsta laget, vilket gör att läsning, bloggande och textinmatning inte upplevs vara helt enkla. Den korta batteritiden är också något som har uppmärksammats, men det är nog något man får på köpet med en "smartphone": Man för göra till rutin att ladda varje kväll/natt.


  • En del upplever att fortbildningen/kompetensutvecklingsinsatserna har gått för fort fram och att man därför blivit avhängd på områden, som man skulle vilja behärska. Respektive grupperna uppmanas därför ta kontakt med mig, Niclas Ekberg, för att bestämma tider för träffar i mindre och lugnare sammanhang där vi kan gå igenom önskade delar.
  • Det finns en mängd användningsområden som deltagarna redan nu ser kommer att kunna nyttjas såväl för pedagogiska som mer elevadministrativa syften, exempelvis blogg, mobil video, tidsbokning, uppslagsverk och SMS.
  • Det finns en mängd funderingar och, hittills, olösta frågor bl. a. kring:


  1. Bibliotekets resurser. Kan eleverna låna/nyttja bibliotekets mp3-filer, för avlyssning i projektets mobiltelefoner? Niclas ska ta kontakt med biblioteket för att kolla upp frågan.
  2. SLI och elevernas möjligheter att få tillgång till streamade filmer via mediecentralen. Här har jag tidigare varit i kontakt med Luleå, men ska ta upp frågan igen för att se hur långt de nu har kommit.
  3. Mejllistor/distributionslistor för e-posten kan ej skapas via applikationerna som omhändertar Exchangesynkroniseringen, vilket innebär administrativa bekymmer när man vill bjuda in en klass till en gemensam kalenderhändelse (prov, klassråd, etc). Niclas ska göra ett försök till via befintliga applikationer, men ska sedan ta kontakt med ansvarig på IT-avdelningen för att se om vi kan få hjälp att skapa två "officiella" distributionslistor i Exchange
  4. Kan eleverna använda ljudinspelaren för att, via denna, göra inlämningar auditativt/"ljudligt" istf. skriftligt via mejl eller blogg? Ja, visst säger Niclas, utan att riktigt ha tagit reda på om telefonen har en sådan funktion i grundkonfigurationen eller om en sådan applikation behöver laddas ned. Ska kolla upp detta och återkomma med besked!
  5. Kan man samköra/synkronisera schemat i Skola24 med kalendern i Touchdown för telefonen? Nej, det kan jag omöjligt tänka mig - men vem vet vad Nova Software har haft för sig på sistone? Niclas tittar om Skola24 har gjort någon mobilanpassning. Återkommer. 


  • Hur går vi tillväga till hösten, när eleverna kliver in? De flesta är inne på att projektet bör starta upp direkt - under första och andra veckan - och vill att projektledaren kommer in och hjälper klassen igång med grundinställningar och de applikationer som personalen vill starta upp med. Därtill kan projektledarens närvaro vara behövlig under ett första föräldramöte där projektets innehåll och syfte presenteras.  
  • Hur hanterar vi de elever som hellre vill nyttja sin egen mobiltelefon (och nummer), framför projektmobilen? Vi, den samlade personalgruppen, var överens om att eleverna borde ha den möjligheten. Man kan vara med på det mesta, oberoende av mobiltelefonmodell. Dock får den elev som väljer sin egen telefon också nyttja sitt eget abonnemang: Accepterar man projektmobilen så får man nyttja projektabonnemanget - och använder projektmobilen i skolan och för de skoluppgifter som kan tänkas utföras utanför skolan.
  • Pressrelease? Projektledaren tyckte att pressreleasen bör föregå utdelningen av projekttelefon, så att lokalpressen har möjlighet att närvara vid och täcka denna - om den finner det intressant. Man kan också tänka sig en pressrelease när projektdeltagande eleverna har blivit mer varma i kläderna - och projektet hunnit finna sina olika former i de olika ämnena och verksamheterna. Respektive arbetslag uppdrogs att fundera över eventuella personal- och elevrepresentanter och lämplig tidpunkt.
  • Osäkerheten ifråga om elevsök och gruppstorlek var en faktor, som vi var medvetna om. Höstens sök och antagningar visar att projektsatsningen på det ena av de två programmen skulle fungera bäst om vi växlar grupp och årskurs. Det är i stort samma lärare som berörs, men eleverna blir fler genom att en smärre grupp ansluter för att samläsa med den större. Vi skulle då vara tvungen att utvidga denna andra projektgrupp till 26 elever, vilket inte projektet tagit höjd för. Här måste jag få diskutera frågan med berörda parter och återkomma med besked. 
Den 14/6 kl. 12.30 träffar jag arbetslaget på Fordonsprogrammet för att vara med i diskussionerna inför hösten. Hör av er ni andra så att vi kan boka in någon träff innan sommaren tar vid - inte minst Lina, Gunilla, Anna, Britt-Louise och ni andra som vill ha litet kompetensutvecklingsinsatser på olika funktioner!

mvh
Niclas Ekberg

1 kommentar:

  1. Man kan registrera frånvaron i skola24 om du går in på deras hemsida med din mobiltelefon. www.skola24.se

    För att få tag på ett schema så kan du ladda hem det från skola24/Novaschema i pdf format. Dvs. du väljer att öppna ett schema som pdf-fil, sen sparar du det i lämplig mapp, typ download.

    Lycka till
    /Per Boman

    SvaraRadera