Sidor

torsdag 16 juni 2011

Projektets syfte - en programförklaring

Hej på er!
Träffade projektberörda lärare på fordonsprogrammet i tisdags för att diskutera tidsupplägg, strategier för elevinträdet i projektet och vilka pedagogiska lösningar och tekniska erbjudanden som kan vara bäst att utgå ifrån. Har antecknat och återkommer med en liten redovisning och några reflektioner.

Därtill berörde lärarna projektets sin ursprungliga ansökan och dess syfte och målsättningar för att stämma av att projektet ligger på rätt kurs, innehålls- och syftesmässigt. Och det gjorde det, även om de yttre förutsättningarna (tjänstefördelningar, personalförändringar) - som vanligt i skolans värld - tvingar oss till vissa anpassningar och omtag när, exempelvis, nytillkomna lärare behöver introduceras till hösten.

Jag känner också att lärargruppens intentioner och idéer rimmar väl med den programförklaring jag i projektets initieringsfas presenterade för förvaltningens ledningsgrupp, i samband med budgetarbetet inför 2011. Min syn på projektet uttrycktes så här:


mLearning – ett mobilt lärandeprojekt
I dag har så gott som alla ungdomar en egen mobiltelefon och användningen har, särskilt bland flickor, kommit att bli allt mer avancerad och multimedial. Dagens mobiltelefoner erbjuder långt mer än bara direkta samtalsmöjligheter utan har, tack vare inbyggd kamerateknik och alltmer avancerade Internettjänster, också blivit ett verktyg för samplanering, informationssökning och text-, foto- och videodokumentation. Mobiltelefonanvändningen skulle kunna ses som en del av det informella, outtalade och mer spontana lärandet som sker och är ett område där unga kan antas utveckla nya idéer, strategier och vägar för hur man kan lära sig. Detta sker idag, i stort, helt avskilt från det mer formellt uttalade och styrda och skolanpassade lärandet. Häri, i mötet mellan fritiden och skolan, praktiken och teorisalen, riskerar en gyllene möjlighet att tappas bort: Är det kanske så att användningen av den mobila tekniken kommer att ge upphov till nya, och hittills ouppnådda, sätt att lära sig – i skolan och för framtiden?

Det finns inom förvaltningens och Strömbackaskolans ledningsgrupper ett starkt intresse och behov av att stå förberedda och rustade inför en nära framtid, som säkerligen kommer att inbegripa frågan om mobil teknik och dess användbarhet i utbildningsverksamheten. Av denna anledning har en projektplan utarbetats, vilken inbegriper två gymnasieklasser och omgivande personal. Efter en öppet ansökningsförfarande har elev- och personalgrupper hemmahörande på Estetprogrammet (bild och formgivning) samt Fordonsprogrammet (transportinriktningen) valts ut att ingå i ett fortsatt projekt.

Projektet syftar till att ge förvaltnings- och skolledning en klarare bild av potentialen i och en god grund för en framtida strategi när det gäller den mobila teknikens användning i utbildning. Det finns därtill i projektet några huvudsakliga målsättningar, vilka har en direkt koppling till undervisningen:
  • Ge eleven ökade möjligheter att kontinuerligt dokumentera, överblicka och reflektera över sin lärprocess – oavsett om den äger rum i skolan, verksamhetsförlagd utbildning eller i hemmet.
  • Tillhandahålla ett undervisningsverktyg som tar fasta på lärandets sociala dimensioner genom att det underlättar informationsutbyte och samarbete. 
  • Utveckla nya undervisningsmetoder och arbetsformer, vilka – till vissa delar – kan antas utmana skolans syn på vad kunskap är, varifrån den kommer och hur den uttrycks. Det handlar här inte minst om att erbjuda våra elever fler uttrycksformer såsom bild, film och ljud, vilket kan sägas utmana den skrivna textens dominanta ställning i skolan. I detta tar projektet fasta på tankarna om aktivt medborgarskap och digital kompetens.
  • Tillgodose behoven av kommunikation mellan elever och skolpersonal samt stärka elevernas överblick av individuella och gemensamma planeringar. Detta kan åstadkommas genom nyttjande av gemensamma kalendarier, mobila informationstjänster, kontaktlistor m.m. 
Projektet inbegriper totalt 63 personer och beräknas pågå under en 18-månadersperiod, med start från och med årsskiftet 2010/2011.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar