Sidor

tisdag 28 februari 2012

Nya resurser




Janne på LTU talar om Personal Learning Environments (PLEs) och Open Educational Resources (OER). Han tipsar om:
Voicethread (Använd din röst, dela din röst...)
Present me (Mixa powerpoint med dig som filmad "pratare")
Jing (Tala om objekt på din datorskärm, ladda upp som film, och dela med eleven. 5 min gräns)
... och videodelningstjänsten Vimeo

/Niclas


- Posted using BlogPress

Location:Teknikens Hus väg,Luleå,Sverige

onsdag 22 februari 2012

Workshop 22/2 Fordonsprogrammet

Förra gången bestämde vi att vi inte börjar med något nytt, eller någon ny applikation till telefonen. Vi ska istället försöka befästa användningen av Dropbox - och försöka simulera lektionsanvändning med eleverna.
Tänker mig att vi parar ihop oss, två och två, och agerar växelvis lärare-elev.
Tror att vi ska ta bort alla testmappar i Dropbox - och börja från början.

Vi skapar, som elev, följande mappar på grund-/rotnivå:
FPNiclasElevSv
FPNiclasElevMa
FPNiclasElevNk
FPNiclasElevTr
FPNiclasElevEn

Respektive lärare skapar följande mappar på grund-/rotnivå:
FPmaterialSv
FPmaterialMa
FPmaterialTr
FPmaterialSh
etc.

Därefter tänker jag att du - i din parkonstallation - i egenskap av elever bjuder in din lärare (som du har parats samman med) - och vice versa. Skapa/överför olika typer av objekt, som du sedan öppnar i dator och telefon. Gör det tillsammans, så ser ni hur det ser ut!

Objekt jag tycker vi kan skapa/överföra - och, dessförinnan, ge nya och passande namn:
- Filma en minut i 320x240 (ställ in mobilkameran)
- Ljudfil (så litet utrymmeskrävande som möjligt - pröva .3gp, som du bäst öppnar via datorn och programmet VLC. MEN installera ES Video player/File explorer i telefonen, så fungerar .3gp-filer även där)
- Foto, taget via kameran
- Wordfil
- Powerpoint

Pröva sedan att i dropbox, i telefonen, dela länken till en fil via Bloggerappen
/Niclas

onsdag 15 februari 2012

mLearning?
mLearning?
Om eleven surfar efter material med sin tfn kan han/hon välja menyknapp-mer-dela sida, och därifrån SMS:a, eposta, dropboxa eller - som här - lägga upp länken som blogginlägg. Kan vara bra att veta var man var och varifrån uppgifterna är hämtade.
Nästa gång kör vi dropboxövningar, som vore vi i lektionssituation
/Niclas


Mål och aktiviteter (Träff med FP-lärarna)

Många talar om vikten av röd tråd, eller att se undervisning som en genomtänkt helhet (constructive alignment)

Intended Learning Outcome:
Vilka är målen för kursen/ämnet?
Vilka är målen för momentet?
Vilka är målen för lektionen?

Brukar föreslås att inte kommunicera mål i termer av ”förstå” osv. Det är för svårgripbart och undflyende att använda som bärande uttryck i ett ILO. Hellre någon variant på demonstrera, förklara, redovisa, jämföra, identifiera, tolka, diskutera, illustrera, klassificera osv (jmf Biggs & Tang, 2007).

De mål vi pekar på ska hänga samman med:
Vad ska jag som lärare ta upp och beröra/förklara?
Hur ska aktiviteterna utformas? Vad ska vi göra under lektionerna?
Hur ska bedömningen genomföras?

Hur ska vi tänka mobilen i ett sådant sammanhang