torsdag 19 april 2012

Projektuppföljning och inledande elevfunderingar

Igår, ons 18/4, träffade jag fordonsprogrammets elever i FP2b för att informera om den kommande projektuppföljningen. Med på plats var Piteå-Tidningen, som gjorde en uppföljning av den tidigare bevakningen av elevernas inträde i mLearningprojekt. Idag hade turen kommit till estetprogrammets elever, ES2a/c.

Jag bad eleverna sätta sig i grupper om tre och tillsammans reflektera över sina intryck och upplevelser, vilka vi sedan gemensamt samtalade kring. Esteternas reflektioner, som de "mobloggade" på studs, finner du här:  http://emailgenerationen.blogspot.se/search/label/elevreflektion 

Fordonseleverna, som av sina lärare fick i uppgift att gruppvis diskutera mobilprojektets för- och nackdelar samt framtida möjligheter (det tredje och praktikstinna avslutningsåret på FP) mobilbloggade till sin klassgemensamma blogg: http://fordons.blogspot.se/
   

Kommande uppföljning - och av vad?
Fordonsprogrammets elever har varit igång sedan oktober, medan esteteleverna äntrade projektet något senare - i november, 2011(se http://emailgenerationen.blogspot.se/2012/04/projektuppfoljningen-borjar.html för en utförligare beskrivning). Inte mycket tid för användning och utveckling, men resurserna och projekttiden är begränsad. I juni 2012 avslutas projektet i och med att det är så långt förvaltningens resursåtagande sträcker sig - och att studera och följa upp behöver vi göra för att lära och bättre förstå.

Under projektets gång har jag fört löpande samtal med de inblandade lärarna och dessutom avkrävt deltagarna en månatlig uppgiftsinlämning via en webbenkät om kvarvarande samtals- och surfpotter. Inte sällan har både elever och personal lämnat kommentarer i fritextuttrymmet rörande projektet. En begynnande bild av projektet och mobilens möjligheter att berika lärande i skolan börjar därför att torna fram för mig.

Nu tänker jag i nästa led låta samtliga deltagare göra en enkät, bestående av såväl fördefinierade som öppna svarsalternativ kring deltagarnas användning och erfarenheter. Utifrån denna enkät avser jag sedan att göra ett urval bland deltagarna för individuella och öppna intervjuer. Hur vi formar teknik och teknikanvändning tycker jag är intressant - och i synnerhet om vi bör betrakta teknikanvändningen i skolan som en arena där olika användargrupper gör upp om hur tekniken ska användas, gör upp om teknikens mening. Och givetvis: Frågan om mobiltelefonen som möjlighet till andra former av lärande är ju inte ointressant heller ;)

Ja, vi får se vart vi landar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar