tisdag 11 juni 2013

Några bilder från Blåsenhus

Träffade Mats Cullhed (se personalsida), Uppsala Universitet, med anledning av ett seminarium som jag åtagit mig att hålla. I egenskap av doktor i antik historia arbetar han som pedagogisk utvecklare med inriktning mot IT och Lärande. Det är för mig en snudd på oslagbar kombination.
  

Mats (del)ansvarar för Learning Lab i Blåsenhus, vilket är en smått futuristisk lärosal, bestyckad med lagom innovativ teknik i form av smartboards, projektorer och ljud. Lagom i bemärkelsen att miljö, möblemang och teknik är anpassat så att "vanliga" lärare ska våga pröva på och låta sig inspireras av teknik som går att finna i eller införskaffa till ordinära lärosalar.
Eftersom vi på KKL står i mentala startgropar för ett tankearbete när det gäller framtida lärosalars utformning och en ny arkitektur för institutionen som sådan, vilken är utdömd och måste nyuppföras, passade jag på att inmundiga Blåsenhusarkitekturen och lösningarna.
Mats visar några enkla sätt att använda Smartboards på ett studentaktivt sätt och tipsar om add-onprogrammet Extreme Collaboration, som gör att alla studenter kan interagera med klassrummets Smartboard. Läraren kan ta emot och sortera, lyfta studentreflektioner/kommentarer vid Smartboarden (t.ex). Vettigt verkade vara att sätta hjul och skenor på tillvaron i syfte att skapa flexibla lärmiljöer. Jo, det finns användningsmöjligheter i de interaktiva skrivtavlorna som går bortom det gamla idealet om den frånvände och katederundervisande läraren, vilken agerar som "sage on the stage".
Vettigt verkade också tipset att genomföra "sitt-test" på de hjulförsedda arbetsborden vilka kan ha en tendens att välta. Detta undergräver känslan av en trygg lärmiljö, förstod jag av resonemanget (lärlabbet i Uppsala har bytt ut en första omgång bord av just denna anledning).

Här finns en presentation av labbsalen - och en panoramabild (i Flash).

Jag passade på att ta några bilder, vilka här frikostigt delar med mig av:

Entré - och ovan till vänster skymtar en del av
den IT-pedagogiska labbsalen
Vy över entrén
Paviljong med studiemöjligheter utmed ingången på baksidan
Entrén med bemannad receptionskur skymtandes längst in.
Bild tagen med rygg mot biblioteket.
Biblioteket
Lässtudion i biblioteket
Grupprum (i en något dunklare korridor)
"Läsbord" i korridor. Allt på hjul eller skenor,
för ökad flexibilitet.
Kan det benämnas som "vidluftigt"?
Bild underifrån på IKT-labbsalen, som mest kan
liknas vid ett slags "Space Bowl"
Personalutrymme/fikarum ovanpå den hängande
labbsalen...
...med tillhörande veranda.

Smartbord i (o)fokus. En av fyra Smartboards i den rätt lilla men
avdelningsbara salen. I varje hörn finns även projektor och duk -
och panel för alla tänkbara överföringskablar (DVI/HDMI/VGA/etc) 

Förevisning om hur Powerpoint enkelt importeras i Smartboard,
för att ex-vis färdigställas i samarbete med studenterna under
pågående lektion. Kan också bygga nytt med valda, markerade
delar av vilka collage m.m. kan sättas samman, sparas och
delas ut.






































2 kommentarer:

  1. Snyggt! Gillar särskilt tanken med interaktion mellan student/grupp/pedagog och även det sätt där ni beskriver (under bildtexten) att man enkelt gör tillägg i sin presentation som sedan enkelt delas med studenterna :)

    Även uttrycket "vanliga lärare" tycker jag är viktigt, man måste kunna vara sig själv i kombination med den teknik man har DÅ händer det saker i rummet! Tänker då på integrationen av studenternas tankar genom extreme collaboration som egentligen är en effektivare form av det vi pedagoger gör i klassrummet hela tiden - lyfter elevers tankar för att synliggöra dessa och driva vidare diskussionen!

    Lokalerna i sig är ju ganska inspirerande också - FINT!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för respons! Jo, den alldagliga pedagogiska verksamheten och den vanliga läraren tenderar att glömmas bort så snart IKT-användningen i skola och utbildning diskuteras. Tycker jag. Tror vi behöver avdramatisera och inspirera till teknikanvändning, men ha pedagogiken för ögonen.

      Radera