tisdag 11 juni 2013

Rapport kring mLearningprojektet

Efter en väl så utdragen tid har en rapport kring mLearningprojektet nu släppts. Den baserar sig på de samtal som jag har fört med medarbetarna och eleverna i klasserna, månadsrapporteringarna - och, framförallt, enkätsvaren och kommentarerna.

Rapporten är rätt ymnig och den som vill kan med fördel börja med att läsa sammanfattningen - eller titta på resultatdelen. För den som är intresserad av den pågående och världsvida forskningen kring mobil teknik och utbildningsteknik finns ett kapitel, i form av forskningsöverblick, som behandlar just detta. Här finns i mitt tycke en hel del intressant att ta fasta på som rör skolans utmaning att förhålla sig till en vardag utanför - men alltmer inflätad i - skolan, som präglas av ständig uppkoppling, social interaktion och snabb informationsåtkomst. "Varhelst, närhelst" med andra ord. Det finns all anledning för oss som är verksamma i undervisning att fundera över vilka avtryck teknikutvecklingen och teknikanvändningen kan och bör tillåtas lämna på vår undervisning. Både vad gäller undervisningens former och innehåll.

Rapporten släpptes under maj 2013, och
ska redovisas för nämnden 26 juni
Du som undrar vad det blev av intervjuerna kan jag meddela att jag planerar att publicera en eller två artiklar i slutet av hösten 2013 som baseras på dessa. Flaggar når detta sker.

Lägger ut en länk till LTU:s publikationssystem där du finner rapporten, som du kan ladda ned i PDF-format. Jag har några tryckta exemplar i gammalt, hederligt analogt format och är du intresserad av ett sådant kan du höra av dig till mig!

Ett stort tack, igen, och så önskar jag en trevlig sommar till er alla!

På återhörande/Niclas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar